Biermarkt krimpt verder

De Europese bierconsumptie blijft dalen. Heineken stelt zijn winstverwachting daarom naar beneden, en AB InBev voegt twee Europese zones samen.

 

Heineken
Heineken, de derde grootste brouwer van de wereld, verkocht in het derde kwartaal 2% minder bier. In West-Europa was er nog 2% groei, maar vooral in Centraal- en Oost-Europa daalde de vraag (-7%). De omzet van de groep steeg daarom amper 1% (5,69 miljard euro) ten opzichte van een jaar eerder.

Heineken stelde daarom zijn winstverwachtingen omlaag naar een “laag eencijferig cijfer”. CEO Jean-François van Boxmeer zegt dat maatregelen om de efficiëntie te verhogen binnen het bedrijf versneld zullen worden ingevoerd door kostenbesparingen en herstructureringen.

 

AB InBev
Ook de grootste brouwer van de wereld, AB InBev, zal een herstructurering doorvoeren om de krimpende biermarkt beter te kunnen opvangen. De twee zones West-Europa en Centraal- & Oost-Europa zullen in elkaar geschoven worden, schrijft De Tijd.

 

De reorganisatie is een gevolg van de overname van het Mexicaanse Grupo Modelo (Corona) door AB InBev. De zones worden samengevoegd om het aantal zones overzichtelijk te houden en de organisatie binnen de brouwerij te stroomlijnen. Beide zones staan immers voor dezelfde uitdagingen: ‘de krimpende biermarkt en de regelgevende veranderingen”, zegt De Tijd.

 

De nieuwe zone zou vanaf begin 2014 van kracht gaan, en geleid worden door Stuart MacFarlane die momenteel aan het hoofd staat van Centraal- & Oost-Europa.

 

 

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen