De Franse e-tailer BrandAlley pakt uit met een opmerkelijke campagne. Gedurende vier dagen mogen alle klanten onder het motto “Pay what you want” kiezen hoeveel ze betalen voor hun aankopen.

Vanaf 13 tot 16 november bepalen de klanten van BrandAlley, een webshop die hoofdzakelijk kledij verkoopt, zelf de aankoopprijs van vele duizenden producten. Ze kunnen meer of minder betalen dan de oorspronkelijke vraagprijs, met als minimumbedrag 1 euro. Een andere beperking: elke klant kan maar 2 artikels per dag kopen binnen de actie.

Toch is het niet de eerste keer dat BrandAlley een dergelijke actie organiseert. In 2009 konden de klanten van de webshop ook al eens één dag lang betalen wat ze wouden. Wat bleek toen? 85% van de consumenten betaalde maar 1 euro voor hun aankopen. Scheurt BrandAlley dan niet gewoon zijn broek aan deze campagne?

Misschien, maar volgens CEO Cyril Andrino is de campagne een grootschalig experiment om de verschillen tussen de werkelijke waarde van een item en de waarde die consumenten eraan toekennen te analyseren. Al is het hoofddoel natuurlijk om meer klanten naar de site te lokken. Of deze actie rendabel is, zal nog moeten blijken maar het is alvast een geslaagde marketingstunt.