Ons land krijgt dit jaar nog een nieuwe wettelijke regeling voor drones. Dat heeft minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) aangekondigd. De onbemande vliegtuigjes zijn op dit moment nog verboden in België, maar zullen in de toekomst onder bepaalde voorwaarde toegelaten worden, wat ook voor de retail mogelijkheden kan bieden.

Drones worden alsmaar populairder: zo experimenteerden Amazon en DHL al met onbemande vliegtuigjes voor het afleveren van goederen. In België ontbreekt het echter nog steeds aan een wettelijk kader voor de drones, maar daar komt dit jaar nog verandering in, zegt minister Galant. Goed nieuws "om Belgische bedrijven actief in de drone-industrie de kans te geven zich verder te ontwikkelen en te profileren", reageert zelfstandigenorganisatie Unizo. In ons land zijn immers al heel wat bedrijven actief in de drone-industrie. Maar het ontbreken van een wetgeving duwde de Belgische bedrijven in een oneerlijke concurrentiepositie ten opzichte van de buurlanden (waar wel zulke wetgeving bestaat).

Commercieel gebruik tot 90m hoogteOp de details is het nog even wachten, maar het voorstel lijkt op het eerste gezicht tegemoet te komen aan de noden van bedrijven. Zo maakt de minister een onderscheid tussen privégebruik en commercieel gebruik. Drones die voor privédoeleinden vliegen, mogen dat maximum op een hoogte van 30 meter. Commercieel gebruik kan in principe tot 90 meter. Hier is de wetgeving wel strikter: professionele drones zullen worden ingeschreven en piloten moeten medische, theoretische en praktische proeven afleggen.

In een aantal situaties (vliegen boven een menigte, of in een gecontroleerd luchtruim) zal commercieel gebruik enkel mogelijk zijn met een speciale toelating van Directoraat Generaal (DG) Luchtvaart. Unizo vraagt DG Luchtvaart om daarbij een soepele houding aan te nemen en ondernemers "ruimte te geven om te doen wat ze moeten doen".

Minister Galant wil ook een werkgroep in het leven roepen die de wetgeving moet laten evolueren.