De Belgische consument kocht voor bijna 2 miljard euro online in het tweede kwartaal van 2015. De online uitgaven zijn daarmee min of meer stabiel gebleven sinds het begin van het jaar. Dat blijkt cijfers van de BeCommerce Market Monitor.

Ook in het tweede kwartaal van 2015 werd er weer heel wat op het internet gewinkeld. De Belgen kochten online voor 1,97 miljard euro aan producten en diensten. Daarmee ligt de online omzet in het afgelopen kwartaal iets lager dan de 2,1 miljard van Q1. Net zoals in het eerste kwartaal, is de online markt zo verantwoordelijk voor 14% van alle bestedingen in België. Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK voor BeCommerce, met de steun van PostNL, Google en Worldline.

Gemiddeld 103 euro per aankoopDit tweede kwartaal kochten 6,7 miljoen Belgen minstens één product of dienst online. Dit betekent volgens BeCommerce dat 72,6% van de Belgische bevolking, ouder dan 15 jaar, online producten of diensten aangekocht heeft. Goed voor 5 bestellingen per seconde, becijferde de sectororganisatie. De Belg gaf in het tweede kwartaal gemiddeld 103 euro uit per online aankoop.

Reizen en tickets populairst

Er worden in aantal wel meer producten dan diensten verkocht, maar in waarde ligt deze verhouding omgekeerd. 72% van de verkopen online zijn producten, maar in waarde vertegenwoordigen zij slechts 42%. Het internet blijft een geliefde manier om diensten te kopen, want maar liefst 59% van alle diensten worden online aangekocht, terwijl dit voor producten een heel pak lager is en maar 7% van alle producten op het internet aangekocht worden.

Losse vliegtuigtickets en accommodaties worden nog steeds het vaakst online gekocht. 84% van alle bestedingen in deze categorie gebeuren online. Tickets voor attracties en evenementen volgen op een tweede plaats met 73% en pakketreizen vervolledigen de top drie met 60% van alle bestedingen die online plaats vinden.

Speelgoed en telecom Sectoren die online aan belang toenemen zijn telecom en speelgoed. Het online aandeel in de bestedingen in de telecomsector is van 25 naar 30% gestegen. Voor speelgoed is deze toename nog spectaculairder en stijgen de online bestedingen van 17 naar 31%.

Via de computer

Ondanks de opkomst van smartphones en tablets, blijft de computer de device bij uitstek om online aan te kopen. 52% van de aankopen gebeurde immers via een laptop en 34% met desktop een desktopcomputer. De tablet wint wat aan belang (9%), maar de smartphone (toch het betaalmiddel van de toekomst zo horen we vaak) blijft achter lopen met slechts 2,6%.

Vooral met kredietkaart

De Belg betaalde zijn online aankopen in het tweede kwartaal vooral met kredietkaart (35%). Online bancontact (30% van de online aankopen) en PayPal (12%) vervolledigen de top 3 van populairste betaalmiddelen.