Artis Historia verrijst uit zijn as

Philip Gielkens

Artis en Historia, vanaf 1976 Artis Historia, wisten vanaf eind jaren veertig massa’s consumenten aan merken te koppelen. In ruil voor die klantentrouw kregen ze prenten, die in (gekochte) albums werden gekleefd. Miljoenen albums gingen zo over de toonbank. Artis Historia wordt nu weer tot leven gebracht.

In 2004 was het liedje van Artis Historia uit, na twee overnames en ondanks de pogingen om het spaarsysteem te moderniseren. Misschien wilde de consument niet moderniseren? In elk geval: de nog jonge uitgeverij Concrea kocht de naam Artis Historia, publiceerde in september het eerste nummer van een tijdschift dat vooral de verzamelaars van Artis Historia-boeken moet aanspreken en brengt in 2015 nieuwe uitgaven op de markt onder de naam Artis Historia. Tijd voor een gesprek met Philip Gielkens, de oprichter van Concrea.

Wie is Philip Gielkens en wat is Concrea?

Philip Gielkens: “Ik werkte jarenlang marketingcampagnes uit voor De Persgroep, eerst voor Het Laatste Nieuws en later ook voor De Morgen. Toen al zag ik dat Belgen openstaan voor spaaracties. Maar ook dat je dergelijke acties heel zorgvuldig moet voorbereiden. Ik werkte ook voor Jacques Gilliéron, het bedrijf achter De Puzzelaar. Twee jaar geleden begon ik zelf met de productie van uitgaven, vaak in samenwerking met televisiepersoonlijkheden of met bestaande magazines. Concrea staat voor content en creativity. Zo maken we puzzelmagazines voor Knack en Plus, hebben we een samenwerkingsakkoord met Ketnet en publiceerden we met MNM een quizboek. Die samenwerking met BV’s bestaat voorlopig uit de magazines Sonja 100% Fit, met Sonja Kimpen, en met Piet Huysentruyt 100% ontspanning. Daarnaast verscheen het eerste nummer van Take a Break, een nieuw magazine met leuke verhalen, puzzels en weetjes, maar ook met interviews, tips en weetjes. Zo werkt Goedele Liekens mee, met tips over seksualiteit. Puzzelboeken verschijnen onder de naam Europuzzels en onze activiteiten zijn gespreid over  Nederlandstalig en Franstalig België en Nederland. Met Artis Historia erbij kom je op het terrein van marketing en uitgeverij en dat sluit goed aan bij wat ik daarvoor heb gedaan.”

Artis Historia is een heel ander verhaal dan personalitymagazines?

Philip Gielkens: “Ja, al is het net als die andere uitgaven tezelfdertijd B2B als B2C. B2B omdat we sterke merken als partners willen binden aan Artis Historia en B2C omdat we zoveel mogelijk consumenten willen aanspreken met het vernieuwde spaarsysteem. We zijn op dit moment in gesprek met een aantal merken. Vooral Belgische merken. Dat is vaak gemakkelijker, omdat het beslissingscentrum hier ligt. Ook bij Artis en Historia waren het trouwens vooral Belgische merken als partners. Al is dat geen vereiste. In het begin wil ik het aantal merken beperken tot tien. Liefst merken die een bepaalde sfeer oproepen, merken die consumenten aanspreken. Merken willen zich nadrukkelijker profileren tegenover huismerken en dan is een loyaltyprogramma als Artis Historia een interessant idee. In de eerste plaats luisteren we naar wat mogelijke partners te vertellen hebben. Wij willen een mooi gezelschap van merken bij elkaar brengen. Wij hebben namelijk een sterke ‘community’, het aantal verzamelaars is nog altijd zeer groot. Een langetermijnstrategie loont. En ik denk dat voedingsproducten het best aansluiten bij het DNA van Artis Histora.”

Is klantenbinding via prenten en boeken nog realistisch anno 2014?

Philip Gielkens: “Natuurlijk, kijk naar het succes van Panini. Maar we zijn niet blind, we koppelen een sterk digitaal luik aan de klassieke punten. Het nieuwe Artis Historia zal dus verre van oubollig zijn, al mag er zeker een vleugje ‘retro’ aanwezig zijn. Het nieuwe Artis Historia heeft trouwens een eigen pagina op Facebook en kreeg al meer dan 10.000 likes, met comments in het Nederlands en in het Frans. Echt Belgisch (lacht). Ook komt er vier keer per jaar een tijdschrift en daarin zullen we aandacht kunnen besteden aan de merken die partners van Artis Historia worden. Het eerste nummer verschijnt enkel in het Nederlands, het tweede nummer krijgt ook een Franse editie. Eerst willen we het concept in ere herstellen. Vervolgens, ergens in 2015, verschijnen de eerste punten op verpakkingen. We dromen van een familiaal gebeuren, met het samen punten knippen en prenten kleven, met het laten verzamelen van punten door ouders en grootouders. Er komen dus zeker ook weer educatieve uitgaven De grote pijlers worden geschiedenis, aardrijkskunde, reizen en educatie, met daarbij ook doeboekjes en kookboekjes. In een moderne vormgeving.”

Kreeg u al reacties van supermarkten?

Philip Gielkens: “Voor supermarkten is dit een fantastische kans. De meeste ketens hebben al eens gepolst. Voor de basiswerking van Artis Historia werken we samen met de fabrikanten, maar dat wil niet zeggen dat winkels enkel een passieve rol spelen. Ze kunnen eigen acties ontwikkelen, dat gebeurde vroeger trouwens ook al. Bij dergelijke acties, kijk ook naar de Panini-gekte bij Carrefour, komt veel emotie los. Dat is interessant voor de winkels. Belgen houden van sparen. Denk maar terug aan de glazen en bestekken bij benzinestations, zegeltjes van Valois, de spaarpunten in kranten en tijdschriften en uiteraard Artis Historia zelf. Alles komt terug, er zit een rode draad in al die vormen van sparen.”

Waar gaan verzamelaars punten kunnen ruilen?

Philip Gielkens: “Het ideaal is: individuele perswinkels, ketens en ook supermarkten. Ik ga ervan uit dat omruilen overal moet kunnen. Ik ben niet zo gewonnen voor exclusiviteiten, dat is iets dat de komende maanden wordt bekeken.”

Auteur: 

Carole Boelen
Bord-Bia - NL - SIDE