Lokale verkoop en… landelijk alleenverkooprecht voor ColruytEr was heel wat werk voor nodig om het te kunnen bevestigen, maar de abdij van Affligem is naar het schijnt in het jaar 1062 opgericht en niet in 1074, zoals tot nu toe werd verondersteld. Interessant onderzoeksterrein voor historici. Maar ook een mooie kans voor marketingprofessionals. 950 jaar klinkt voor een leeftijd toch veel mooier dan 938 lentes! En aangezien het voor velen van ons niet zeker is dat we de viering van het millennium van de Brabantse abdij zullen meemaken, was deze gelegenheid een mooie aanleiding om het merk tot leven te brengen en bierliefhebbers te laten genieten van deze speciale en geheel nieuwe variant. Het bier werd officieel op 26 april 2012 geboren en is ten doop gehouden door de peetouders: abt Rik (De Wit), Pascal Gilet, directeur van Alken-Maes en Ellen Mertens, brouwmeester. Want de monniken van Affligem brouwen het bier al meer dan 60 jaar niet meer zelf en de productie en de verkoop zijn tegenwoordig in handen van Alken-Maes.

Ziehier dus Affligem Cuvée 950. Zijn karakter? Zowel trouw aan de ander Affligem-bieren vanwege zijn fruitige karakter, maar ook heel verschillend. Deze blonde variant met nagisting op de fles en een alcoholpercentage van 6,8% doet de plaatselijke historie herleven: de regio van Affligem bestond vroeger voor een groot deel uit hopvelden. De Cuvée 950 is dus rijk aan hop en laat bitterheid samengaan met citroenaccenten, maar ook met andere, minder gebruikelijke ingrediënten. Ellen Mertens haalde haar inspiratie uit de tuin van de monniken en plukt daar aromatische kruiden plukte om haar brouwsels te bereiden, waarbij haar keuze uiteindelijk op citroenkruid viel.

Affligem Cuvée 950 is een nieuwe variant die (in ieder geval voorlopig) tijdelijk op de markt zal zijn. “We hebben geen duizenden hectoliters gebrouwen” beaamt Pascal Gilet, voor wie kwaliteit en plaatselijke traditie voorop staat. Affligem, dat vanaf mei verkrijgbaar is in flessen van 33 cl. en 75 cl. totdat de voorraad op is, zal zowel plaatselijk (in de Horeca en de supermarkten in de regio), als landelijk worden aangeboden. Landelijk gezien heeft Colruyt, enkele maanden na het uitzonderlijke succes met de Trappist van Westvleteren, opnieuw een sterk staaltje weten te leveren door zich te verzekeren van de alleenverkoop van dit tijdelijke product. Een mooie manier om leven te brengen in een afdeling die dat bij uitstek nodig heeft. En voor Alken-Maes, een verjaardag die een zeer goed lopend merk levend zal blijven houden. Affligem staat voor meer dan 200.000 hectoliter en een groei met twee cijfers op exportmarkten als Frankrijk, Italië of Spanje. Maar inmiddels ook op die van het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

abt Rik (De Wit), Pascal Gilet, directeur van Alken-Maes en Ellen Mertens