“Aldi en Lidl zijn niet onklopbaar”

De hard discounters leggen overal in Europa het vuur aan de schenen van de klassieke retailers. Ook in het Verenigd Koninkrijk hebben grootheden zoals Tesco het moeilijk om een antwoord te vinden op hun succes, al lukt dat steeds beter volgens John Ryan van het Britse vakblad RetailWeek. De winkelexpert scheen voor ons zijn licht op de huidige situatie van de Britse retailmarkt.

Wij horen hier veel onheilsberichten over de Britse markt en de opmars van discount ten koste van mid market retailers. Terecht?

De opmars van de discounters zal niet meteen stoppen. Waarom? “Because everybody likes a bargain”. Wie wil er nu meer betalen dan nodig? Toch zijn de food discounters zoals Aldi en Lidl niet onstopbaar. Voor de eerste keer in 10 jaar tijd zijn de hard discounters in 2015 niet gegroeid op winkelniveau in het Verenigd Koninkrijk. De klassieke retailers in de mid market vinden ook steeds beter een antwoord op het succes van Aldi en Lidl. Waitrose bijvoorbeeld, dat een up market retailer is, verkoopt nu ook basisproducten in een eenvoudige verpakking voor een lagere prijs. De boodschap is duidelijk: niet alles bij Waitrose is duur. En hoewel deze producten maar een klein deel uitmaken van het assortiment, werkt die aanpak wel. Bovendien hebben grote supermarktketens ook genoeg aankoopkracht om de concurrentie aan te gaan.

Maar met Tesco gaat het toch niet goed?

Het eerste kwartaal was al niet zo slecht meer dan de voorgaande kwartalen, dankzij de maatregelen die de directie genomen heeft. Vergeet ook niet dat zij nog altijd 30% van de Britse food markt in handen hebben. Zelfs als zij 2% marktaandeel verliezen, hebben ze nog steeds een enorme grootte en aankoopkracht.

Wat zijn de andere uitdagingen voor Britse retailers?

Een probleem voor Tesco en veel andere klassieke retailers in het VK is dat ze gespecialiseerd zijn in “outlets”, grote hypermarkten buiten het stadscentrum. Maar de nieuwe “battle ground” is die van de buurtwinkels. Discounters hebben dat goed begrepen en spelen daar goed op in door zich in stadscentra te vestigen met een aangepaste productmix.

En de digitalisatie?

“The shop is going to die”, hoorde je tien jaar geleden vaak. Dat is nooit gebeurt, maar shoppers switchen ondertussen wel constant van kanaal naar kanaal. Retailers moeten daarom eens gaan beslissen wat ze met “digital” willen doen. Op dit moment is nog niemand eruit. Is het nuttig om de efficiëntie te verhogen in bijvoorbeeld logistiek? Of zijn snufjes zoals TV-schermen gewoon een vorm van entertainment in winkels? Of heb je het helemaal niet nodig? Als je kijkt naar het succes van bijvoorbeeld Primark. Zij hebben geen interactieve website, maken geen gebruik van iBeacons,… Maar ze maken overal waar ze komen brandhout van de concurrentie omdat ze zo goed zijn in hun winkels en zo goedkoop zijn, zodat mensen blijven komen.

Heeft u nog advies voor Belgische winkelketens?

“Make it easy” en geef klanten een reden om naar jouw winkel te komen.

 


 John Ryan is één van de gastdocenten van de Instore Communication opleiding van The Retail Academy    

Auteur: 

Joram De Bock
Bord-Bia - NL - SIDE