Albert Voogd: “AH gaat altijd op eigen kracht vooruit!”

Vorige week donderdag sprak Albert Voogd, Directeur New Markets & Format Development Ahold Europe, op de S.M.A. Meeting over hoe het businessmodel van Ahold groei genereert. Uiteraard wekte dat Gondola’s nieuwsgierigheid en dus vroegen we aan Albert Voogd of we hem naar aanleiding van zijn presentatie na afloop konden interviewen. Na de nodige telefoontjes was ons interview geregeld totdat de redactie vorige week gecontacteerd werd door Ahold om ons te melden dat een interview beter gisteren (maandag) plaats zou vinden en niet vorige week donderdag. Wat was er aan de hand? Vorige week donderdag presenteerde Albert Voogd de informatie die we al kenden van de opening van de tweede Albert Heijn in België, te Stabroek. Namelijk dat Albert Heijn in 2012 acht supermarkten wil openen in Vlaanderen. Dat wisten we dus al. Maar waarom het interview beter gisteren plaatsvond, dat kwamen we gisterenochtend te weten. Als acht winkels in 2012 al een indrukwekkende ambitie is, dan verbaasde Ahold gisteren vriend en vijand door een persbericht de wereld in te sturen dat ze over vijf jaar maar liefst vijftig (!) vestigingen willen hebben in België. En, inderdaad, dan willen wij Albert wel een paar vraagjes stellen. En gelukkig kon hij na afloop van de beleggersvergadering even tijd maken voor ons. Hij werd tijdens het interview vakkundig bijgestaan door Jan Christiaan Hellendoorn, hoofd interne en externe communciatie bij Albert Heijn.

Vijftig nieuwe verkooppunten in België, worden dat franchise- of geïntegreerde winkels?
We zullen beide vormen gebruiken. Van de verhouding tussen het aantal franchisenemers en het aantal geïntegreerde winkels hebben we momenteel nog geen enkel idee. Dat hangt er natuurlijk vanaf. We spelen in op de opportuniteiten die we tegenkomen. Maar geïnteresseerde kandidaten mogen altijd langskomen!

Vijftig nieuwe winkels op vijf jaar tijd, dat is meer dan de normale organische groei van de bestaande ketens op de Belgische markt. Is dat niet heel veel voor een nieuwe retailer?
Maar neen! Wij hebben ambitie. Je mag ook niet vergeten dat we heel voorzichtig begonnen zijn in België. Eerst met onze winkel in Brasschaat en vandaar stap voor stap verder. Acht nieuwe vestigingen openen in 2012, dat gaat ons lukken. En ook die vijftig winkels tegen 2016 zuigen we niet uit onze duim. We hebben heel goede indicaties dat dat mogelijk is.

Van welke Belgische retailer gaat Albert Heijn dan winkels en dus ook marktaandeel afsnoepen?
Wij praten liever niet over onze concurrenten. Wij geloven altijd in onze eigen kracht.

Dat hebben ondertussen wel begrepen, maar hoopt u niet stiekem dat Carrefour de Belgische markt zal verlaten?
Wij hopen überhaupt niets.

Waar in België zullen we deze nieuwe supermarkten dan kunnen terugvinden?
We hebben een witte-vlekken-plan opgesteld. We weten dus waar we zoeken en waar er mogelijke opportuniteiten liggen voor Albert Heijn, maar de exacte locaties liggen nu nog niet vast. Ik wil wel benadrukken dat we niet enkel in de regio Antwerpen zullen blijven.

Dus, Albert Heijn zal langzaam maar zeker opschuiven richting de taalgrens?
Ja, maar we gaan er niet over!

Daar zal Elio Di Rupo blij mee zijn! Eén derde van de nieuwe winkels in Europa komt in België? Is dat niet heel veel?
Dat klopt niet helemaal, in België zullen we tegen 2016 vijftig supermarkten hebben, daarnaast zullen we in Europa 150 gemakswinkels openen, onder de vorm van onze ‘To-Go’-formule. En natuurlijk zullen we in de andere landen waar we actief zijn ook verder groeien.

Komt de ‘To-Go’-formule ook naar België?
Daarover kunnen we nog niets zeggen. Dat weten we zelf nog niet. Maar de kans bestaat. Dat zal dan wel los zijn van onze vijftig supermarkten.

Zullen dat vijftig winkels van ongeveer 2000 vierkante meter worden?
Neen, we zulllen dezelfde ‘range’ aanbieden zoals in Nederland, van City-supermarkten tot de grote concepten. In Nederland heeft Albert Heijn supermartkten van 600 à 800 vierkante meter tot 4000 vierkante meter. Wij hebben voor elke oppervlakte een gepaste formule. Wij passen ons graag aan aan de ruimte die we ter beschikking hebben. We zullen ons hele supermarktgamma loslaten op de Belgische markt.

Ook de economische crisis zal u ongetwijfeld niet ontgaan zijn. Hoe speelt Albert Heijn in op de huidige macro-economische ontwikkelingen?
Och, ik wou zeggen dat de economische crisis ons geen parten speelt, maar dat is natuurlijk niet waar. Ook wij volgen de toestand op de voet. Maar ook hier geloven we in de kracht van het aanbod van Albert Heijn. Wij bieden een ideale mix aan van reguliere prijzen en promotieprijzen. De klant kan het zelf zo duur of zo goedkoop maken als hij wilt. En we zien wel dat sommige klanten vaker voor een huismerk als voor een A-merk kiezen. Ik kan dus niet zeggen dat de huidige economische toestand ons geen parten speelt. De klant maakt nu eenmaal andere keuzes dan vroeger.

Over de komst en momenteel de aanwezigheid van Albert Heijn in België is al veel gezegd en geschreven, de ene reactie is al doordachter dan de andere. Hoe kijkt u naar al die levendige reacties, lacht u daarmee, houdt u ze angstvallig in de gaten, of ligt u er misschien van wakker ’s nachts?
We lachen er zeker niet mee. We volgen wat er geschreven wordt en uiteraard zijn we tevreden met de communicatie in de pers. Jan Christiaan houdt zich daar specifiek mee bezig. En wat de Belgische reacties betreft hebben we al een heus dossier bij elkaar gesprokkeld.

Zullen al die vijftig winkels vanuit hetzelfde distributiecentrum beleverd worden?
Ja, allemaal vanuit Tilburg.

Dus jullie blijven werken met Nederlandse leveranciers?
Wij werken niet enkel met Nederlandse leveranciers, voor bepaalde producten, waar het niet anders kan, doen we een beroep op Belgische producenten.

Maar de Coca-Cola zal dus uit Nederland blijven komen?
Ja, dat zal nog even zo blijven. Dat gaan we niet snel veranderen.

Gelukkig smaakt Coca-Cola overal hetzelfde, en aangezien jullie ook de mayonaise in de juiste richting hebben aangepast, wensen we Albert Heijn veel succes met de expansieplannen. Hartelijk bedankt voor het interview!

Auteur: 

Gondola Magazine
Bord-Bia - NL - SIDE