De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn heeft in Antwerpen een nieuw winkelconcept geïntroduceerd. In de supermarkt worden voor het eerst elementen van het Nederlandse AH XL-concept verwerkt.

Grootste AH in AntwerpenDe nieuwe winkel is alweer de 31ste vestiging van AH in België en is gevestigd in de voormalige Peugeotgarage in de Karel Oomsstraat in Antwerpen. Met haar 1.800 vierkante meter is het de grootste AH-winkel in Antwerpen, een oppervlakte die gebruikt wordt om een nieuw concept te introduceren op de Belgische markt.

AH XL-elementen

De inrichting van deze winkel haalt de mosterd bij AH XL, een concept voor grote oppervlaktes dat al langer toegepast wordt in Nederland door Albert Heijn. Bij AH XL wordt ingezet op beleving door de winkel op te bouwen als een overdekte versmarkt met verschillende bedientogen. Ook de nieuwe winkel in Antwerpen is modulair ingedeeld en heeft onder andere een aparte charcuterie- en kaastoog. Een kaasafdeling waar je ondergedompeld wordt in de kaaswereld van Albert Heijn en waar je nieuwe kazen kan proeven en ontdekken. Klanten krijgen hierdoor het gevoel dat ze bij hun bakker of kaaswinkel staan in plaats van in een grote supermarkt”, klinkt het bij de retailer. “Dit maakt deze winkel heel anders dan de andere Belgische Albert Heijn’s”, zegt woordvoerster Sally Herygers.

Focus op productenDe nieuwe AH is een ruime winkel geworden, waarmee Albert Heijn inzet op beleving en de producten maximaal naar voren wil komen. “De focus ligt op de producten. De groente en fruit bijvoorbeeld zijn uitgelicht”, vertelt Herygers. Met 18.000 artikels op 1.800 vierkante meter heeft de winkel een iets uitgebreider assortiment, maar het is vooral de presentatie die verschilt benadrukt de woordvoerster. Helemaal op maat van deze winkel is het koosjer assortiment, dat werd toegevoegd aan het standaard assortiment om in te spelen op de joodse gemeenschap in de buurt.