Albert Heijn neemt afscheid van reclame-icoon

Meneer Van Dalen, de joviale supermarktmanager die al 10 jaar de hoofdrol speelt in de Nederlandse reclamecampagnes van Albert Heijn, stopt ermee. Na 153 tv-spotjes vindt de acteur die het typetje speelt het tijd voor nieuwe uitdagingen. Het einde van een tijdperk voor de supermarktketen, die nu zijn reclame-uitingen gaan vernieuwen.

Tien jaar lang speelde acteur Harry Piekema de supermarktmanager in de tv-spots , en in die tijd is hij uitgegroeid tot een waar reclame-icoon én het gezicht van Albert Heijn. De man mocht dan ook geen interviews geven of shoppen bij de concurrentie, om zo het beeld te versterken dat hij écht in een AH-supermarkt werkte. Zijn personage, dat de gekste dingen deed in “zijn” winkel, was enorm populair in Nederland. Het wordt dus niet eenvoudig voor Albert Heijn om een opvolger te vinden. 

De retailer zegt dankbaar terug te kijken op de inzet van Piekema, en beschouwt zijn vertrek als een moment om “vernieuwing'' door te voeren in de reclame-uitingen. Daarover maakt Albert Heijn in het eerste kwartaal volgend jaar meer bekend.

Maar eerst wordt er nog afscheid genomen van Meneer Van Dalen in een reclamespot die terugblikt op de afgelopen 10 jaar én de actie op zakdoekjes bij Albert Heijn promoot.

 

 

Auteur: 

Joram De Bock