Albert Heijn doet prijzen in de buurt 2% dalen

albert heijn gent

Onderzoeksbureau Nielsen heeft een onderzoek gedaan naar de impact van Albert Heijn op de prijzen in de Belgische supermarkten. Daaruit blijkt dat waar de Nederlandse retailer een winkel opent, de prijzen gemiddeld 2% dalen bij de concurrentie.

 

“Door de komst van de Albert Heijn in Gent hebben minstens zeven Colruyt-winkels hun prijzen moeten verlagen”, kon u hier in november al lezen. Het ging weliswaar om tijdelijke prijsverlagingen door promoties, maar als Albert Heijn dat kan doen met één winkel, wat dan met 19 of meer? Het was voor de onderzoekers van Nielsen de aanleiding om de impact van de Nederlanders op de prijzen in ons land van dichterbij te onderzoeken.

 

“Om de impact te meten creëerden we 2 clusters: een test cluster van alle F1-winkels in een straal van 10 kilometer rond een Albert Heijn, en een controle cluster van alle andere F1-winkels in Vlaanderen (grote super- en hypermarkten, red.). We deden dat tussen 15 juli en 3 november 2013 omdat dat een stabiele periode was, zonder veel nieuwe openingen. De regio’s Gent, Lier en Sint-Truiden hebben we eruit gelaten om het eenmalige effect van een opening (dat erg groot is) niet mee te tellen”, klinkt het bij Nielsen. Het onderzoek werd dus gedaan op basis van 16 Belgische AH-winkels. Nielsen stelde een mandje van 50 merkproducten samen, om een representatieve prijsvergelijking te kunnen doen. 

 

Tot 30% prijserosie

 

“De prijzen verschilden gemiddeld 2% voor de hele basket over de totale periode voor àlle F1-winkels. Op retailerniveau kan er echter nog een groter verschil zijn. Op productniveau is er soms geen verschil, maar was er evengoed soms meer dan 10% verschil. In promoweken kan de prijserosie zelfs oplopen tot -30% op productniveau, en dat enkel door de ligging van een winkel. Dat is een gigantisch effect, dat alleen nog maar versterkt zal worden naarmate Albert Heijn meer winkels opent en promoties organiseert.”

 

Al 1/3 Vlaamse winkel beïnvloed

 

Omdat de Belgische AH-winkels goed verspreid liggen in Vlaanderen, zou de Nederlandse retailer met amper 20 winkels nu al een derde van de Vlaamse supermarkten beïnvloeden. Als Albert Heijn, zoals analisten verwachten, er jaarlijks 20 winkels bijdoet zal het effect navenant zijn. “Dit bevestigt niet alleen wat we verwacht hadden, maar versterkt het nog.” Een prijzenoorlog lijkt daarmee in de maak, en vooral Colruyt zal last hebben van het “blauwe gevaar”. 

 

Om zijn geloofwaardigheid te behouden moet Colruyt Albert Heijn volgen in zijn prijzen. Maar de Halse retailer wordt fel op de proef gesteld. Colruyt voorspelt kleinere marges voor 2014, en de retailer zal het niet makkelijker hebben om zijn laagste prijzen te handhaven. “De komende jaren worden du jamais vu als Albert Heijn aan het zelfde tempo blijft uitbreiden. Wij voorspellen dat de prijzen dan minder snel zullen stijgen”, zegt Nielsen. Een prijzenoorlog tussen de supermarkten lijkt er dus aan te komen. Eén ding staat vast: de komst van Albert Heijn laat geen enkele retailer onberoerd.

 

 

Het integrale Albert Heijn Price Impact report is beschikbaar via Nielsen België. Voor meer info, contacteer jeroen.jorssen@nielsen.com

 

Nielsen zal de resultaten van het ‘Albert Heijn Price Impact’-rapport op 15 mei 2014 presenteren voor de leden van The Retail Society. Na de uiteenzetting van Nielsen hebben onze leden de eer om Philippe Albert Manzoni (Voorzitter Intermarché) en Thierry Cotillard (Verantwoordelijke Food Intermarché) te ontvangen. De inschrijvingen voor deze sessie zijn reeds geopend: klik hier!

 

Lees meer over de prijzenoorlog, en het Albert Heijn-rapport in de maart-editie van Gondola Magazine. Nog niet geabonneerd? Klik hier!

 

 

Auteur: 

Joram De Bock