Ahold en Delhaize: een goede match

 

Delhaize noch AH verdwijnt in België

 

Amper twee maand nadat Ahold en Delhaize fusiegesprekken aanvatten, is de deal al rond. Omdat de gesprekken erg vlot gingen en beide partners complementair waren. Waar er toch overlapping is, zoals in België met AH en Delhaize, moet nog naar een oplossing gezocht worden.

 

Leden van beide partijen konden het niet genoeg benadrukken op de persconferentie over de fusie: Ahold en Delhaize Group zijn in alles complementaire partners. Beide groepen zijn begonnen als een familiale kruidenier en hebben een parallel groeiverhaal dat hen van de thuismarkt naar Zuid- en Oost-Europa en de Verenigde Staten bracht.

 

“Het is een zeldzame strategische match”, zei Frans Muller (huidige CEO Delhaize Group). “We zijn beide sterk in vers, private label en hebben sterke lokale merken die dicht bij de consument staan. We staan bovendien voor gelijkaardige uitdagingen”.

 

De onderhandelingen verliepen dan ook erg vlot. Het ging bijna vanzelf, klinkt het. “De gesprekken verliepen constructief en beide partijen waren van in het begin vastberaden om ze succesvol af te ronden”, zei Johan Hommen (Voorzitter RvC Ahold). De hele transactie zou naar verwachting in juni 2016 afgerond worden.

 

Leren van elkaar

Beide retailers zijn complementair en kunnen dus veel leren van elkaar. Ahold staat met Bol.com en ah.nl sterker in online en digitale toepassingen dan Delhaize, gaf Frans Muller toe. Maar qua vers en winkelervaringen kunnen de Nederlanders weer wat leren van de Belgen, zei hij. Ook de regio’s waarin beide groepen actief zijn vullen elkaar relatief mooi aan.
 

AH en Delhaize blijven in België

Ondanks de sterke regionale complementariteit van beide groepen, zijn er toch enkele overlappingen. Zo is Albert Heijn sinds enkele jaren concurrent geworden van Delhaize België. Het zal dat overigens nog even blijven, want voorlopig blijven beide merken gewoon bestaan op de Belgische markt. Tijdens de persconferentie werd gehamerd op het belang van de sterke lokale merken van beide groepen en Frans Muller benadrukte dat Delhaize een sterk merk zal blijven in België. “We geloven in Delhaize in België”, klonk het. “Wij willen ons rijke portfolio behouden. Wij houden van onze lokale merken”, zei ook Dick Boer.

 

Of AH aanwezig zal blijven in ons land, is nog niet duidelijk maar voorlopig blijft het enseigne. “Het is nog te vroeg om te zeggen wat er met het merk Albert Heijn zal gebeuren in België”, zei Dick Boer (huidig CEO Ahold en toekomstig CEO Ahold Delhaize), die benadrukte dat er niet alleen in de Benelux overlappingen zijn. “De komende maanden zullen we moeten bekijken hoe we met die overlappingen zullen omgaan”.

 

Europese topper

Na de fusie, wordt Ahold Delhaize een bedrijf van 54,1 miljard euro omzet. Het fusiebedrijf wordt de grootste Europese food retailer en de wereldwijde nummer 3 (na Walmart en Kroger). Maar “dat is geen doel op zich”, benadrukt Mats  Jansson (Chairman Delhaize Group). “Het doel is om meer kracht en schaalgrootte te hebben om te investeren”. En dat wil Ahold Delhaize doen in prijs en innovatie.

 

500 miljoen besparing

Dankzij de fusie, wil Ahold Delhaize ook binnen de drie jaar 500 miljoen euro per jaar gaan besparen op afdelingen zoals IT en en back office kosten. Het gaat daarvoor wel eerst eenmalig 350 miljoen euro investeren om deze “synergieën” te realiseren. Toch zullen er niet meteen jobs verdwijnen. De vakbonden werden al gerustgesteld door de directie van Delhaize dat het zich houdt aan de voorwaarden van het Transformatieplan. Bovendien benadrukte Dick Boer en Frans Muller dat het eengemaakte bedrijf ook nieuwe kansen biedt voor huidige werknemers om zich te ontplooien binnen het nieuwe bedrijf.

 

Overname of fusie?
Dat nieuwe bedrijf zal zijn hoofdzetel hebben in Nederland (waar is nog niet bekend), maar het Europese hoofdkwartier zal in Brussel gevestigd zijn. Zo proberen Ahold en Delhaize het evenwicht tussen beide groepen te behouden, wat we ook terugzien in de samenstelling van de boards. Alleen is het wel duidelijk welke partij het meeste gewicht heeft als we kijken naar de plaats van de hoofdvestiging (Nederland), wie de CEO van Ahold Delhaize wordt (Dick Boer van Ahold) en hoe groot Ahold wordt in de groep (61%). Toch een overname dan? “Een fusie van gelijken”, klinkt het unisono bij de nieuwe groep.

 

Lees ook: Ahold en Delhaize kondigen fusie aan

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen