7 voorwerpen als mijlpalen in de retail

Naar analogie met de "Geschiedenis van de Wereld in 100 Voorwerpen” in het British Museum, stellen The Intel Corporation en The Store WPP “De geschiedenis van de retail in 100 Voorwerpen” voor. Daarin worden de voorwerpen samengebracht die de internationale geschiedenis van de detailhandel hebben vormgegeven, en dat in de toekomst nog zullen doen.

“Als je kijkt naar de geschiedenis van de retail, zien je dat de menselijke ervaring van het winkelen opvallend gelijk is gebleven. Wat door de jaren heen wel veranderd is, zijn de voorwerpen die deel uitmaken van de shoppingervaring”, zeggen Brian David Johnson (Futurist, The Intel Corporation) en David Roth (CEO The Store WPP, EMEA en Azië).

Wij hebben voor u een selectie van de zeven belangrijkste voorwerpen gemaakt.

1. Markten

Markten zijn vaak het economische hart van een regio, maar maken ook deel uit van de cultuur en het sociale weefsel. Het concept is waarschijnlijk geboren in Rome rond 100 na Christus. Vandaag maken markten nog steeds 21% van de detailhandel uit in India, China en Moskou.

2. Affiches en borden

De eerste voorbeelden van affiches werden in de ruïnes van Pompeii en Herculaneum teruggevonden. Ze werden op luiken geschilderd of in steen gebeiteld. In die tijd werden vooral symbolen gebruikt. Een beenhouwer beeldde bijvoorbeeld een schaap af. Pas in de 17de eeuw begonnen handelaars in Europa hun eigen naam uit te stallen. De merkidentiteit was geboren.

3. De catalogus

Aaron Montgomery Ward produceerde de eerste postordercatalogus in 1872 in Chicago toen hij zag dat boeren in de Midwest de lokale handelaren niet vertrouwden. Vandaag wordt de catalogus beschouwd als de voorouder van de e-commerce.

4. De kassa

De kassa werd gepatenteerd door de Amerikaanse uitvinders James Ritty en John Birch in 1883. Oorspronkelijk diende het belletje bij het openen van de lade vooral om wangedrag bij werknemers te voorkomen.

5. De coupon

De Coca-Cola Company creëerde in 1888 voor het eerst een coupon die tegen een gratis drankje ingewisseld kon worden. Het bedrijf deed dat om een nieuw product te testen en de verkoop aan te zwengelen.

6. Smart Radius

Statistieken tonen aan dat de consument steeds terughoudend is voor het testen van nieuwe producten. Producenten en retailers willen die trend nu omkeren met nieuwe technologieën. Zo moeten intelligente schermen binnenkort geschikte producten voor de consument doen oplichten. Zo kunnen aangepaste wijnen aangeboden worden of, kunnen mensen met een allergie zien welke producten ze best vermijden. Smart Radius is dus een voorwerp voor de toekomst, dat de koopervaring voor de consument moet verbeteren.

7. De verpakking van de toekomst

Verpakkingen zullen in de toekomst de volgende doelstellingen nastreven: maximale bescherming, efficiënte levering, duurzaamheid en het nastreven van interactiviteit met de consument. De bedrukte verpakkingen evolueren naar een “digitally augmented reality”. Het pakket zelf zal in staat zijn om informatie over de inhoud, de bestemming en de positie in de supply chain te leveren.

Ontdek hier alle 100 voorwerpen van "The History of Retail in 100 Objects".

Auteur: 

Carole Boelen