Interviews

5 vragen aan Koen De Maesschalck

  • Retail

Elke maand stellen we enkele vragen aan een vaste medewerker van een bedrijf, om zo op de hoogte te komen van het rijlen en zielen in een bepaalde functie, die wij in de aanbieding hebben voor jullie, trouwe lezers.


Wat is de belangrijkste competentie die u verwacht van elke (toekomstige) Colruyt-medewerker?
VAK-manschap: beschikken over de juiste Vaardigheden, een goede Attitude verankerd in de waarden van de onderneming en Kennis omtrent de job. Gelinkt aan onze sector van de retail en aan onze bedrijfscultuur, is het belangrijk dat de nieuwe medewerker goesting heeft om in dienst te staan van de klant, dienstbaarheid te tonen, niet enkel naar de klant (consument) toe, maar ook intern in samenwerking met andere diensten en collega’s. Daarnaast is ook de zin voor initiatief en ondernemerschap van groot belang: de wil om het verschil te maken en zaken in beweging te brengen.En tenslotte ook de openheid om af en toe stil te staan bij zichzelf en de bereidheid continu bij te leren.

Op welk criterium stranden de meeste kandidaten voor een job in uw onderneming: het gebrek aan kwalificatie of een tekort aan motivatie? Ik denk hierbij zeker aan het tweede. Motivatie, energie kan mensen ver brengen. Uiteraard moeten er wel voorwaarden geschept worden opdat deze constant aanwezig kunnen blijven. Dat is een opdracht voor de organisatie. Eén van de zaken waar we veel aandacht aan besteden, is uitwisselen van informatie, transparantie. Dit gebeurt al ‘s morgens tijdens briefings om te bespreken hoe de vorige dag is geweest, wat er aankomt. Daarnaast door mensen mee te betrekken in het op zoek gaan naar betere voorwaarden. Voorbeeld hiervan zij de vele werkgroepen die lopen waar verschillende medewerkers vanuit verschillende achtergronden op zoek gaan naar verbetering (werkmethodes, processen, services,?...). Vaardigheden kunnen uiteindelijk altijd aangeleerd worden en bijgeschaafd. Hiervoor organiseren we verschillende opleidingen en trainingen binnen het bedrijf. Zo kan iemand zowel technische vaardigheden als taal, pc-kennis bijwerken. Daarnaast zijn er tal van persoonlijkheidstrainingen zoals bijvoorbeeld assertiviteit waar je je persoonlijke vaardigheden kan bijschaven. Uiteraard voor sommige functies is bepaalde kennis onontbeerlijk. Van vandaag op morgen wordt je nu niet meteen een jurist, financieel analist, architect, enz. ...

Colruyt is een van de bedrijven die het meeste aanwervingen doen van het land, Hoeveel mensen zijn daar mee bezig op de personeelsdienst? Een dienst van 43 mensen staat dagelijks in voor het rekruteren en het werven van toekomstige medewerkers. Wekelijks behandelen zij +-2800 CV’s, wekelijks komen er +-220 kandidaten op gesprek.

Hoe omschrijft u de mobiliteit van het personeel binnen de groep? Interne jobmobiliteit, doorgroeien is één van de belangrijke pijlers binnen de groep Colruyt. Naast het verwerven van extra vaardigheden aan de hand van trainingen, is er ruimte om deze in de praktijk om te zetten, of ze te verwerven binnen nieuwe jobopportuniteiten. Zo vonden vorig jaar 348 medewerkers een nieuwe uitdaging binnen de firma. Via verschillende kanalen, bv. jobsite, portal, eigen nieuwsbrief, worden de medewerkers op de hoogte gehouden van interne mogelijkheden.

Veel retailers zeggen dat ze een versoepeling wensen van het wettelijke kader van de openingsuren, vooral op zondag. Vindt u dat ook? Colruyt is nooit vrager geweest van verruiming naar zondag: is immers inzake voeding voornamelijk een verschuiving van de omzet en dus kostenverhogend.Daarenboven zijn er tal van alternatieven: zelfstandige winkeliers, aan huis levering, Collect and Go, enz. ...Wanneer echter zondagopening een algemeen gebruik wordt in de sector, zal ook Colruyt om concurrentiële reden moeten volgen.gjob_520

interview door Gondola Magazine
Sleutel woorden
  • jobs,colruyt,hr,interview,Koen De Maessch