Campaign Manager Programmatic, FairEtail

Ivan Sergeyssels

donderdag, 24 november, 2016 - 10:18

5 onmisbare elementen voor jouw mobiele campagnes

1) Weet wat je wil en hoe je het wil

 

Voor je je campagne werkelijk gaat plannen is het belangrijk om een duidelijk doel te bepalen, een objectief dat je voor ogen kan houden. Bij mobiele campagnes is dat bijvoorbeeld: branding, traffic generation, lead generation of app downloads.

 

Als je website niet geoptimaliseerd is voor mobile display, dan herbegin je best. Als je contactformulieren niet mobiel-vriendelijk zijn, dan zet je best geen lead generation campagnes op.

 

2. Voldoet je campagne aan je wensen?

 

Wanneer je de doelen van je campagne hebt vastgesteld kan je je KPI’s (key performance indicators) gaan bepalen. Die helpen je achteraf bepalen of je campagne een succes was. Je krijgt inzichten in meetresultaten zoals impressies, kliks en time on site. Die geven je een goed beeld van het effect dat je campagne had op branding en traffic generation. Het aantal ingevulde formulieren is bijvoorbeeld een indicatie of je lead generation campagne een succes was. Wanneer je doel app downloads was of in-app events, dan wordt het een beetje moeilijker. De adverteerder moet een SDK installeren (software development kit) in de app. Zo kan je in-app acties meten van gebruikers die eerder een interactie hadden met een advertentie.

 

3. Zorg voor aantrekkelijk creatief materiaal

 

Voor mobiele campagnes heb je banners nodig die impact kunnen maken op een relatief klein scherm. Het is dus extra belangrijk dat je Call-to-action knoppen opvallen. Een tip daarbij is om ervoor te zorgen dat je knop voldoende contrasteert met de rest van je banner. De tekst hoort duidelijk en bondig te zijn. Het helpt ook om een gevoel van urgentie uit te lokken om meer interacties te krijgen.

 

De meest voorkomende bannerformaten zijn 320x50 (simpele banner advertentie) of 320x480 (interstitial advertentie). Die laatste nemen het scherm van de bezoeker over tot die actie onderneemt. De eerste bannerformaten werken het best voor een hoog volume tegen een relatief lage kostprijs. Interstitial advertenties zorgen voor meer interactie, maar met een hogere aankoopprijs.

 

Opmerkelijk is het stijgend aantal native advertisements voor mobiele campagnes. Dit soort advertenties hebben meer impact bij een lagere frequentie omdat er meer aandacht besteed wordt aan de inhoud.

 

 4. Vind je doelpubliek

 

Een groot voordeel van mobile advertising is de kans om te experimenteren met hyperlocale geo-targeting. Smartphones zitten meestal in de broekzak of handtas van de gebruiker. Je kan hen dus gemakkelijk bereiken op een precieze locatie of exact tijdstip. Kom hier meer te weten over geo-targeting.

 

Als je doelpubliek vaak apps gebruikt (bijvoorbeeld sociale apps of spelletjes), kan het een goed idee zijn om te investeren in in-app advertising. Wanneer ze mobiele toestellen voornamelijk gebruiken voor het opzoeken van informatie, is het goed om mobiele web advertenties toe te voegen aan de mix.

 

In deze afbeelding wordt vergeleken tussen het aantal impressies van mobiele app advertenties en mobiele web advertenties.

 

Type smartphone, content category, cross-device targeting zijn ook belangrijke onderdelen van je targeting checklist. Cross-device targeting komt goed van pas wanneer je gebruikers wil volgen doorheen mobiele en andere toestellen.

 

5. Rapporteren en analyseren van je resultaten

 

Het verschilt niet veel met de manier waarop je gewoonlijk online marketing campagnes rapporteert en analyseert. Analyse is een belangrijk onderdeel om te begrijpen wat de ROI van je campagne is. Het laat je ook zien waar er nog kansen zijn voor verbetering bij toekomstige campagnes. Je moet jezelf enkele belangrijke vragen stellen: Reageert mijn doelpubliek hetzelfde op advertenties op traditionele online media als op hun mobiele toestellen? Hoe vaak komen gebruikers terug naar mijn app of mobiele website? Haal ik de KPI’s die ik opstelde in stap 2?

 

Wil je meer weten over programmatic advertising? Lees er meer over op de FairEtail blog of in het e-book

 

 

 


Deze bijdrage verscheen eerder op de blog van FairEtail