FMCG-reus Unilever (Dove, Lipton, Knorr, etc.) realiseerde het afgelopen jaar een omzet van 49,8 miljard euro. Dat is 3% minder dan in 2012. De operationele winst van Unilever steeg wel met 8% tot 7,5 miljard euro, en ook de nettowinst ging met 9% omhoog (5,3 miljard). 

In de opkomende markten blijft Unilever het goed doen, en groeiden de verkoopcijfers met 4,3% over 2013. De “ontwikkelde markten” (lees: Europa en Amerika) doen het dan weer eerder “zwak, met weinig tekenen van verbetering”. Hoewel de inkomsten voor Unilever in Europa stabiel zijn, moet het bedrijf de echte groei dus in Azië en Zuid-Amerika gaan zoeken.

Op vlak van de verschillende categorieën waarin Unilever actief is groeit vooral personal care (+7,3% in omzet), tevens degene die met 18,1 miljard omzet het zwaarst weegt, en home care (+8%, tot 8,9 miljard euro). Food volgt met 13,4 miljard (+0,3%), en refreshment met 9,4 miljard (+1,1%). Binnen food vermeldt het bedrijf expliciet het succes van de Bertolli botermengeling, dat de cijfers omhoog heeft kunnen trekken in België.

Unilever kijkt voorzichtig naar de toekomst en verwacht aanhoudende “volaliteit”. Het bedrijf zegt zich dan ook gepast te positioneren.  Lees  ook: Unilever schrapt 30% merken