myPOS Business Development Director

Irfan Rasmally

maandag, 26 maart, 2018 - 12:23

3 eenvoudige tips voor kleine bedrijven om te overleven in een omnichannel-omgeving

Uit een recent onderzoek van GfK is gebleken dat 75% van de Belgen nog altijd veel belang hecht aan fysieke winkels. Bovendien wijst een eerder onderzoek uit dat slechts 25% van de Belgen (tegenover een Europees gemiddelde van 40%) gelooft dat ze al hun aankopen online kunnen doen. Ondanks die resultaten ziet het ernaar uit dat de onlineverkoop in België opnieuw een recordjaar achter de rug heeft. Exacte cijfers hebben we nog niet, maar alles wijst erop dat de magische kaap van 10 miljard euro vorig jaar is overschreden. Binnen deze Belgische context lijkt een omnichannel-aanpak - waarbij tijdens elk touchpoint van het aankooptraject van de klant een consistente klantenervaring wordt aangeboden over alle beschikbare online en offline kanalen - een ideale oplossing. Alleen hebben kleine bedrijven moeite om zich aan die nieuwe omgeving aan te passen. Ze vrezen dat dit soort van oplossingen alleen is weggelegd voor de Delhaizes en Ikea's van deze wereld, die groot genoeg zijn om de recentste en beste technologieën te implementeren. Toch bestaan er een paar eenvoudige strategieën die ze kunnen volgen om mee te zijn in een snel veranderende omgeving.

 

1.Bied voor alle kanalen meerdere betaalmogelijkheden aan, dat is eenvoudiger dan het lijkt

 

McKinsey en Harvard Business hebben 46.000 consumenten ondervraagd over hun aankoopgedrag. Daaruit bleek dat slechts 7% uitsluitend online kocht en 20% uitsluitend in fysieke winkels. Dus 73% van de consumenten gebruikt meerdere kanalen. Bovendien is het aantal kanalen dat consumenten gebruiken recht evenredig met het bedrag dat ze uitgeven. Het is bijgevolg heel belangrijk om aanwezig te zijn waar uw klanten zijn. In Nederland bijvoorbeeld kijkt niemand nog op wanneer u in de kroeg uw betaalkaart bovenhaalt. Als u dat vergelijkt met de verbaasde blikken die u krijgt in Belgische cafés (niet zo slim van hen), weet u meteen dat er nog veel ruimte voor verbetering is. Er komt echt niet veel bij kijken om uw betaalmogelijkheden uit te breiden. U kunt beginnen met uw website of zelfs uw Facebookpagina. U zult merken dat u die investering snel hebt terugverdiend.

 

2.Zorg voor een consistente, naadloze ervaring over al uw kanalen heen

 

Voor een consistente klantenervaring bij elk touchpoint moeten kleine bedrijven hun verschillende verkoopkanalen als één geheel beschouwen. Alle kanalen (winkel, online, mobiel, sociale media) zijn belangrijk om klanten aan te trekken en om hen om te turnen tot trouwe fans van uw merk. Zoals we eerder al zeiden: ga op zoek naar de kanalen waar uw kopers zich bevinden en ontmoet ze daar. Maak profielen aan op de sociale medianetwerken waar uw klanten zich vaak aanmelden. Publiceer aantrekkelijke content die verband houdt met uw merk, ga met hen in gesprek en lanceer speciale promoties of aanbiedingen op maat. Naadloos switchen tussen verschillende verkoopkanalen klinkt misschien als iets waar u professionals voor nodig hebt, maar soms volstaat het om een e-mail te versturen naar uw klanten met een kortingbon voor uw fysieke winkel of om in uw winkel communicatietechnieken toe te passen die uw klanten aanmoedigen om naar uw blog of Facebookpagina te surfen, waar ze speciale aanbiedingen kunnen aantreffen.

 

3.Wees creatief en benut nieuwe mogelijkheden om inkomsten te genereren

 

Dat klinkt als een hele uitdaging, maar dat hoeft het niet te zijn. Natuurlijk moet u wel een minimum aan inspanningen leveren om out of the box te denken en de platgetreden paden te verlaten, maar dat zijn inspanningen die u in geen tijd terugverdiend hebt. Neem nu getrouwheidsprogramma's: als u gepersonaliseerde geschenkbonnen voorziet van uw logo kunt u met uw producten en diensten nog meer klanten bereiken. Op die manier geeft u uw omzet een boost omdat u toegang krijgt tot de netwerken en contacten van uw klanten. Of waarom zou u de handen niet in elkaar slaan met andere lokale bedrijven? Creëer een lokaal netwerk met een gezamenlijke getrouwheidskaart die geldig is in alle deelnemende zaken. Zo bouwt u een dicht netwerk uit van lokale klanten en dat is toch waar kleine bedrijven het van moeten hebben. We zien trouwens over heel België dat lokale handelszaken beginnen samen te werken, zo hun omzet vergroten en zulke activiteiten met succes over al hun kanalen promoten.

 

Het doet er niet toe waar uw klanten hun portefeuille bovenhalen - tussen de bakstenen muren van uw winkel, op uw website of aan de telefoon - zolang u hun maar een vlotte, geïntegreerde betaalervaring aanbiedt. Als ze obstakels tegengekomen tijdens hun shoppingtraject of ze vinden uw merk niet op hun favoriete kanaal, dan is de kans groot dat ze bij de concurrentie gaan aankloppen. De digitale wereld heeft ervoor gezorgd dat klanten vandaag hun aankopen willen kunnen doen waar, wanneer en hoe ze willen. Ze switchen vlot tussen verschillende kanalen alsof die allemaal één geheel vormen en ze verwachten ook overal dezelfde ervaring. Het is wellicht even slikken als u dat zo allemaal hoort, maar ik hoop dat ik u heb kunnen laten zien dat u met een paar eenvoudige ingrepen perfect in staat bent om helemaal mee te zijn in deze boeiende omnichannel-wereld.