2015: Hoe zal het dan zijn met de grootste retailers?

IGD onderzoekt elk jaar de resultaten van de grootste spelers in de retailsector. In deze moeilijke economische tijden hebben verschillende concerns blijk gegeven van een zeker enthousiasme voor internationale expansie. En alles wijst erop dat de buitenlandse markt zich de komende drie jaren blijft uitbreiden. In 2015 is de verwachting dat Brazilië, Rusland, Indië en China de belangrijkste wereldmarkten zullen zijn.

India heeft kortgeleden bekendgemaakt dat op haar grondgebied de regels met betrekking tot het eigendom van een enkel merk versoepeld zullen worden. Uitbreiding op het Indiase grondgebied zal dan ook makkelijker worden. Het openstellen van de sector voor meerdere merken blijft echter onzeker. Op dit moment is daarover overleg gaande.

  • Walmart
    Volgens de analisten van IGD zal Walmart op internationaal niveau een grotere rol spelen naarmate zijn samengestelde jaarlijkse groei naar verwachting tot 2015 verder zal toenemen (4,9%). De omzet van het concern op de internationale markten en in het bijzonder in Latijns-Amerika en Afrika zal naar verwachting ook met ongeveer 50% toenemen. De fusie met South Africa's Massmart wordt beschouwd als een mijlpaal in de ontwikkeling van Walmart op dit continent. Maar hoewel Afrika op lange termijn over aanzienlijke potentiële mogelijkheden beschikt, zullen naar verwachting Mexico en China sneller groeien tussen 2011 en 2015.

    Naast internationale expansie overweegt Walmart om haar aanpak in de Verenigde Staten nieuw leven in te blazen met een aantal belangrijke initiatieven die weerklank lijken te vinden bij de verwachtingen van de consumenten. De distributiegigant heeft tevens opnieuw bevestigd dat hij dit jaar nog 1 miljard dollar in de Verenigde Staten zal investeren. Walmart ontwikkelt ook snel haar online activiteiten.

  • Carrefour
    Georges Plassat, die onlangs bij Carrefour als nieuwe CEO is aangesteld, heeft grote veranderingen aangekondigd. Zijn strategie draait om drie centrale punten:
    - Segmentatie van de zeer grote supermarkten
    - Focus op “Private Label”
    - Ontwikkeling via meerdere kanalen

    Dit jaar lijkt moeilijk te worden voor Carrefour. IGD verwacht een CAGR van 4,2% voor 2015 en stagnatie in Europa, maar een sterke groei in China en Latijns-Amerika. Brazilië is nu buiten Frankrijk de grootste markt van Carrefour en de verwachting is dat dit land de komende jaren een belangrijke groeifactor zal zijn.

  • Tesco
    Tesco is van de vier grootste distributeurs het snelst gegroeid. In de komende jaren moet het de snelst groeiende retailer worden, met een CAGR van 6,8% in de periode 2011-2015. De internationale groei moet komen uit haar positionering op belangrijke markten als China. Het concern moet zijn verkooppunten in het Verenigd Koninkrijk moderniseren en nieuw leven inblazen. De groei zal ook ondersteund worden door de ontwikkeling van de bancaire activiteiten.
  • Metro
    De internationale activiteiten zijn lang de belangrijkste motor van de groei geweest van het concern Metro. IGD verwacht een binnenlands resultaat van slechts 1,0% (CAGR) en een internationaal resultaat van 5% vanaf nu tot 2015. Metro Cash & Carry is onlangs toegetreden tot de acht landen die door het concern als van het grootste belang worden beschouwd. China is het enige niet Europese land in deze lijst.

    Het format Metro Select, in China, verschilt van Metro Cash & Carry door het productassortiment. Op een oppervlakte van meer dan 3200 m2 biedt de winkel 8200 verschillende producten. 75% van deze producten zijn voedingsmiddelen. In Oost-Europa gaat Metro een nieuw model winkel uittesten. "Moja Radnja" (Mijn Winkel") is een in Servië gelanceerde franchisewinkel bedoeld om kleine zelfstandige retailers te helpen. Metro biedt hier marketingondersteuning, training en kortingen op basis van het inkoopvolume. Het concept bestaat nu in Bulgarije, Polen en Oekraïne.

Auteur: 

Gondola Magazine