2014 start slecht voor non-food retail

De negatieve trend van 2013 zet zich verder door in het eerste kwartaal van 2014. De non-foodmarkten tikken af op een verlies van 4,2% ten op zichte van vorig jaar. Dat blijkt uit het laatste GfK Retail Report. Het is al het vierde kwartaal op rij dat de non-food retail in België achteruit gaat, en zo begint de sector 2014 met een fikse achterstand. We geven u een overzicht van de verschillende non-foodmarkten.

 

Consumentenelectronica: -13,4%
 

“In het eerste kwartaal van 2014 wist de consumentenelektronicamarkt de negatieve trend van de voorgaande kwartalen niet om te buigen, ook nu noteerden we een omzetdaling van 13,4% in Q1/2014 in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2013.” Het resultaat van deze markt hangt vooral af van de TV-markt, die 15% achteruit gaat. Er wordt gehoopt dat het komende WK voetbal de markt een boost zal geven. De MP3-spelers, en DVD & Blu-Ray-spelers dalen nog meer (-30%). Lichtpuntje is het success van mini- en dockingspeakers en soundbars.

 

Tablets & smartphones: groei afgeremd

 

Tablets blijven een succes, maar hun de prijsdalingen remmen de omzetgroei af. Hetzelfde zien we bij de smartphones. Het aantal verkochte smartphones stijgt wel met 8%, maar de gemiddelde verkoopprijs daalt met zo’n 11%. Bovendien kunnen de smartphones de hele telefoonmarkt (-18%) niet langer optrekken.

 

GfK: “In het laatste kwartaal van 2013 bleek al dat de groei van de telecommarkt stokte: voor het eerst sinds de opkomst van de smartphone noteerden we een omzetvermindering. Deze trend zet zich verder in 2014. In Q1 werden er zo’n 1,5% minder mobiele toestellen verkocht dan in hetzelfde kwartaal van 2013.”

 

De markt van de ‘mobiele telefoon’-accessoires blijft wel nog steeds aantrekken: zowel in volume (+8%) als in waarde (+17%) zijn er sterke mooie groeipercentages in Q1/2014 ten opzichte van Q1/2013.

 

Office: negatieve evolutie

 

De Office equipment en supplies-markt evolueert nog steeds heel negatief: alle groepen zijn gedaald. Vooral de verkoop van printing producten (printers en all-in one MFD toestellen) noteerden een daling van bijna 8% in omzet.
 

 

Huishoud elektro: blitse start

 

Klein electro is de meest stabiele markt, en kan erbovenop mooie groeicijfers voorleggen. Keukenartikelen doen het erg goed, mede dankzij de kookhype en sterke promoties.

 

 Media & entertainment: -18%

 

De markt van de fysieke entertainmentdragers is in het eerste kwartaal van 2014 gedaald met -18%. De spelconsoles groeien nog 24,6% dankzij de nieuwe PlayStation (PS4). De spelletjes zelf dalen met een kwart. Ook fysieke muziekdragers gaan 28,3% achteruit en de filmmarkt dealt ook verder.

 

 

 

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen