2014: een jaaroverzicht in retailnieuws

Retrospective

 

2014 was alweer een jaar van veranderingen in de Belgische food retail. Delhaize kondigde een verregaande herstructurering aan, Colruyt kwam met een premium winkelconcept en vele supermarktketens veranderden van aankoopalliantie. Maar er is natuurlijk nog veel meer gebeurd, en daarom hebben wij voor u de meest memorabele momenten van het jaar nog eens samengevat. Maar voor we terugblikken willen we u alvast een gelukkig 2015 wensen!
 

  • Delhaize opent DC Fresh 3

Delhaize heeft 16 januari zijn nieuwste distributiecentrum DC Fresh 3 officieel geopend in Zellik, het eerste volautomatisch distributiecentrum in Europa. De retailer creëert zo 12.000 m2 extra opslagruimte voor verse producten.

 

  • De soap der aankoopallianties

 Seizoen 1: Na de breuk met Leclerc (Coopernic), richt Colruyt Group in februari samen met de Europese distributeurs Conad (Italië), Coop Suisse (Zwitserland) en de REWE Group (Duitsland) het nieuwe strategische verbond CORE op. 

 

Seizoen 2: De Franse retailer Système U maakt 3 maanden later bekend dat het vanaf 2015 lid wordt van de strategische alliantie CORE. De beslissing betekent ook dat Système U uit de Europese aankooporganisatie AMS stapt.

 

Seizoen 3: Eind september maakt Delhaize bekend dat het zich aansluit bij Coopernic. Delhaize stapt hiermee uit van AMS, de aankoopcentrale die gedomineerd wordt door Ahold (Albert Heijn). Ook Coop Italia verlaat AMS voor Coopernic. 

 

  • "Goed kopen, goed eten"

Supermarktketen Delhaize lanceert in maart de nieuwe slogan “Goed kopen, goed eten”, die voortaan de rode draad doorheen al haar acties zal vormen. Met deze slogan wil Delhaize haar positionering in de verf zetten: een kwalitatief assortiment, met producten voor alle budgetten.

 

  • ‘Carrefour Discount’ gaat verdwijnen

Carrefour gaat na amper 5 jaar stoppen met zijn discount huismerk ‘Carrefour Discount’. De 350 referenties zullen vanaf 2015 zonder logo verkocht worden.

 

  • Albert Heijn doet prijzen met 2% dalen

Onderzoeksbureau Nielsen heeft een onderzoek gedaan naar de impact van Albert Heijn op de prijzen in de Belgische supermarkten. Daaruit blijkt in maart dat waar de Nederlandse retailer een winkel opent, de prijzen gemiddeld 2% dalen bij de concurrentie.

 

  •  Crisis bij Delhaize 

Denis Knoops is nog maar pas CEO geworden van Delhaize België en Luxemburg wanneer hij het transformatieplan van de retailer aankondigt: 2.500 jobs op de tocht, en 14 winkels met sluiting bedreigd. Het nieuws slaat in als een bom, en meer dan een half jaar later zijn de onderhandelingen met de vakbonden nog steeds aan de gang. Lees hier nog eens waarom.

 

  • Ook herstructureringen bij Makro en Cora

Kort na de aankondiging van het transformatieplan van Delhaize, zegt ook Cora banen te schrappen. Er verdwijnen meer dan 400 banen, maar er vallen geen naakte ontslagen. Ook bij Makro dringt een herstructurering zich op.

 

  • Lambrechts neemt Prima en Uw Buurtwinkel over

Huyghebaert, de NV achter Prima en Uw Buurtwinkel legt de boeken neer. Er zijn veel kandidaat-overnemers, maar het is het relatief kleine Lambrechts (Spar, Spar Express, Supra) dat de goodwill van het failliete bedrijf overneemt. Concreet neemt Lambrechts de namen Prima en Uw Buurtwikel, het cliënteel en de bestaande overeenkomsten over. 

 

  • Insecten vinden hun weg naar de supermarkt

Supermarktketen Delhaize en voedingsproducent Damhert kondigen, bijna gelijktijdig, aan dat ze producten op basis van insecten gaan aanbieden. Kort daarna volgt ook Carrefour.

 

  • De nieuwe ambities van Carrefour hypermarkten

Bij een reportage in de Carrefour Hypermarkt te Oudergem, onthult Arnaud de Lauzières (de directeur exploitatie van de Belgische Carrefour-hypermarkten) dat hij plaats ziet voor nieuwe hypermarkten in ons land.

 

  • Spar Retail wordt Retail Partners Colruyt Group

Op 25 november werden niet alleen de nieuwe gebouwen van Spar Retail in Mechelen voorgesteld, maar werd ook een naamsverandering aangekondigd. De naam Spar Retail verdwijnt namelijk en wordt vervangen door Retail Partners Colruyt Group
 

  • Slecht jaar voor non-food retail

2014 was ook het jaar van de faillisementen in de retailsector: onder andere Free Record Shop en Mexx gingen failliet. Tegelijkertijd verdwenen Scapino, Kwantum en Home Market. 

 

Auteur: 

Joram De Bock