Het afgelopen jaar was een recordjaar voor de online handel in ons land. België heeft zijn achterstand ten opzichte van de buurlanden ingehaald, en ook voor 2014 zijn de vooruitzichten positief. Dat blijkt uit een enquête onder 600 leden van BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars.

 

2013 brak alle records voor de Belgische e-commerce: een omzet die met 25,66% groeide ten opzichte van 2012, goed voor 1,91 miljard euro. Voor 2014 wordt de omzet geschat op 2 miljard euro. Het overgrote deel van de ondervraagde bedrijfsleiders (91%) denkt dat in 2014 online aankopen nog zullen toenemen. In 2013 vonden 6 op de 10 verkopen in België plaats (59%), maar de online handelaars verwachten dat in 2014 een groter aandeel van hun verkopen uit andere Europese landen zal komen. Het vertrouwen was overigens nog nooit zo groot. Ongeveer 6 op de 10 online handelaars (tegenover 2 op de 10 in 2012) denkt dat binnen twee jaar internet het belangrijkste – zo niet het enige – bestelkanaal zal worden. Wat de opkomst van de sociale media betreft, denkt 47% van de respondenten dat Facebook een invloedrijk kanaal voor aankoopgedrag van consumenten aan het worden is.

Uitbreiding van het mobiele aanbod2013 betekent een keerpunt voor m-commerce – aankopen via smartphone of tablet. 55% van de webshops – dat is vier keer zo veel als in 2011 (15%) – biedt zijn producten en diensten vanaf nu ook aan via mobiele apparaten. Elk bedrijf heeft een mobiele website, maar slechts de helft beschikt ook over een mobiele applicatie. Van de handelaars die nog niet vertrouwd zijn met deze tool, verklaart 37% dat ze er voor het einde van het jaar werk willen van maken, tegenover 10% in 2011.

Ook webwinkels zien wel degelijk de voordelen van m-commerce in: 75% is tevreden met het resultaat, tegenover 57% in 2011. Ze beschouwen m-commerce veeleer als een manier om klanten een betere service te verlenen dan een middel om meer te verkopen, ook al is in 2013 het aantal webwinkels dat 10% van haar omzet haalt uit mobiele verkoop verdubbeld.

Kleding, visa en bpostUit de enquête blijkt dat in 2013 voor 6 op de 10 bestellingen het gemiddelde bedrag per bestelling hoger lag dan 100 euro en voor 12% van deze bestellingen zelfs hoger dan 500 euro. Het populairst zijn kleding en accessoires (35%), binnenhuisdecoratie (30%), hardware en software (24%), speelgoed (23%) en keukenapparaten (20%). Internetgebruikers betalen hun aankopen meestal met Visa, MasterCard of een klassieke bankkaart. bpost blijft nog steeds het grootste deel (59%) van de bestellingen leveren, ook al zijn systemen met afhaalpunten, zoals Kiala (39%) en Mondial Relay (14%) de laatste twee jaar in opmars.