2013: Een bewogen jaar voor de retail

2013 was een jaar van veranderingen in de Belgische food retail. Verschillende retailers kwamen met nieuwe concepten op de proppen, de drive deed eindelijk zijn intrede in ons land, en ook aan de top van de food retail vonden verschillende wissels plaats… Reden genoeg om een overzicht van het jaar 2013 in de sector te geven. Wij hebben hieronder voor u de meest memorabele momenten van het jaar samengevat. Maar voor we terugblikken willen we u alvast een gelukkig 2014 wensen!

 

Het jaar in concepten

De intrede van de drive

Carrefour introduceert met drive.be als eerste een drive-formule op de Belgische markt. Kort daarna volgt louis delhaize met Wink, een meer doorgedreven drive-in formule. Het is namelijk een “stand alone drive”, die niet verbonden is aan een bestaand winkelpunt.

Colruyt opent winkel van de vierde generatie

Op 12 november opende Colruyt in thuisstad Halle de deuren van zijn eerste winkel van de vierde generatie. De retailer introduceert onder andere twee verschillende koelruimtes, maakt komaf met de ouderwetse flappen en de bestelpapieren bij de beenhouwerij, en maakt gebruik van efficiënte LED-verlichting.

Fotoverslag

Carrefour express 2.0

De nieuwe express-formule van Carrefour werd eind 2012 gelanceerd, maar werd in 2013 verder ontwikkeld. In de pilootwinkel express Manhattan werd het concept bijgeschaafd en op sommige vlakken helemaal herwerkt.

Fotoverslag

Proxy Delhaize: nieuw concept

Ook Delhaize friste zijn Proxy-concept op in de pilootwinkel in Denderhoutem. Brede gangen en een frisse look & feel vallen hier het meest op.

 

Lees meer

Directiewissels

Roelands geeft de fakkel door bij Colruyt

Jean-Pierre Roelands stopte als commercieel directeur van Colruyt om directeur winkelconcepten te worden. In de praktijk zal hij echter vooral de overgang naar de nieuwe generatie begeleiden. Gondola sprak met Roelands over het DNA van Colruyt en evoluties in de retail.

 

Lees het interview

Beckers stapt op bij Delhaize

In mei raakt bekend dat Pierre-Olivier Beckers na 15 jaar opstapt als CEO van Delhaize Group. Begin September kondigt de groep aan dat Beckers zal vervangen worden door de Nederlander Frans Muller die tot kort daarvoor nog CEO was van Metro Cash & Carry. Vanaf 8 november neemt Muller de fakkel officieel over. Hij is de eerste CEO die niet uit de familie komt en geen Belg is.

Lees meer


Gebeurtenissen van het jaar

Horsegate

De eerste helft van 2013 werd getekend door het paardenvleesschandaal, of “horsegate” zoals we het op de cover van ons magazine van maart noemden. Daarin gingen we op zoek naar de oorsprong van het schandaal, en vroegen we ook ons consumentenpanel hoe horsegate hun aankoopgedrag beïnvloedde.

Bekijk hier de enquête

Boni Selection

In mei kwam Colruyt met Boni Selection op de proppen, een overkoepelend huismerk dat de meer dan 50 bestaande huismerken op termijn zal vervangen.

Lees meer

Retailer van het Jaar

Gondola roept eind november Carrefour uit tot zijn “Retailer van het Jaar”.

 

Lees meer

 

Gondola verhuisde

Op het einde van 2013 zijn wij ook verhuisd. Ons nieuw adres is:

 

Gondola Magazine
Excelsiorlaan, 85
1930 ZAVENTEM

 


2014

De evenementen die u het komende jaar niet mag missen:

  • de opleidingen van The Retail Academy.Bekijk hier de agenda
  • 13 februari: The Retail Society: de eerste sessie van de business club voor retail en FMCG- draait rond proximiteit. Gastspreker van dienst is Guillaume Beurschaert (CEO Lagardère Services Benelux), en er staat ook een debat op het programma. Schrijf u hier in voor deze sessie,of bekijk hier de agenda van The Retail Society.
  • 24 april: Shopper’s Day en de uitreiking van de INN’ Awards, die de meest innovatieve producten belonen. De inschrijvingen zijn geopend tot en met 7 februari. Schrijf hier uw producten in!

 

 

Auteur: 

Carole Boelen

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen