2010, powered by Mestdagh

style="font-size: 12px;">Waarom Gondola van Mestdagh de handelaar van het jaar maakt

Wat gaat de Belgische retail bijblijven van 2010? Heel wat! Het begon allemaal met de herstructurering van de eigen winkels van Carrefour, aangekondigd in februari. Een herstructurering die iedereen al lang zag aankomen en maandenlang geduldig onderhandeld werd, tot ze eindelijk een feit was. Gérard Lavinay heeft zich van deze delicate maar o zo noodzakelijke taak gekweten met een grote verantwoordelijkheidzin en waardigheid. Toch vonden we dat het te vroeg was om hem te eren als man van het jaar 2010. Hijzelf is commercieel genoeg ingesteld om niet bekroond te willen worden omwille van dit feit. Hij wil liever te boek staan als de man die erin geslaagd is de keten opnieuw de wind in de zeilen te geven. Wij hopen dan ook voor hem dat hij zijn doelstelling over afzienbare tijd zal bereiken.

2010 was echter ook het toneel van een ware veldslag tussen Delhaize en Colruyt. De eerste keten heeft de laatste jaren met brio een belangrijke strategische bocht genomen die menigeen voor onmogelijk hield: zich volledig herpositioneren op gebied van prijsimago, zonder ook maar iets in te boeten aan de troeven die het cliënteel zo apprecieert. Het stond uiteraard in de sterren geschreven dat ze er zich bij Colruyt niet zonder slag of stoot bij zouden neerleggen, dat iemand hun terrein kwam veroveren. In december kwam de gigant uit Halle dan het opbod verhogen met zijn ‘Prijsbarometer’. De toon is dus gezet voor het jaar 2011. Vooral omdat het ernaar uitziet dat ook Carrefour zijn stem zal laten horen in deze titanenstrijd. Daarna is het een kwestie van tijd vooraleer de hard discounters, toch de grote verliezers van de twee laatste jaren, het offensief gaan inzetten. Het ontbreekt hen alvast niet aan middelen: in waarde mag hun marktaandeel dan niet toegenomen zijn, hun penetratiegraad is er alleen maar groter op geworden.

De strijd voor het prijsimago en de reclamedruk die deze veroorzaakt heeft mag niet doen vergeten dat er nog heel wat andere dingen zijn gebeurd in de Belgische distributie. Spar Retail plukt de vruchten van het werk aan de keten en gaat met rasse schreden vooruit. Eens de methode er is, zetten ze er de beuk in bij Colruyt. Carrefour Express telt tegenwoordig meer dan 200 verkooppunten en blijft zijn formule en zijn assortiment aanpassen aan de shopping habits van de eenentwintigste eeuw, terwijl de hypermarkten van dezelfde groep zichzelf aan het heruitvinden zijn, te beginnen met die van Waterloo. Terwijl Intermarché aan een steile opmars bezig is zet ook Red Market door, aan een iets lager tempo weliswaar dan in Roemenië, maar snel genoeg om de concurrentie ervan te overtuigen dat dit niet zomaar een experiment is. Match komt in het Groothertogdom Luxemburg en in Hoei dan weer op de proppen met een zeer elegant concept. En Delitraiteur ten slotte draagt zijn formule uit naar alle gunstige geografische zones en exporteert ze naar de Parijse regio. Alles tezamen schetsen deze initiatieven een eerder optimistisch beeld van de sector. Er is zeker geen sprake van eenheidsworst: iedereen doet het op zijn eigen manier en speelt zijn eigen troeven uit.

Lees verder in Gondola Magazine december 2010

Auteur: 

Gondola Magazine
Bord-Bia - NL - SIDE